Poradnik podróżnika

Poradnik Podróżnika przygotowany jest specjalnie dla Ciebie, drogi Internauto, aby zapewnić Ci przyjemną podróż bez żadnych komplikacji.

Poniżej prezentujemy listę rzeczy o których powinieneś wiedzieć przed i w czasie wyjazdu.

Wybierając się w podróż, warto również dowiedzieć się paru informacji na temat kraju, w którym spędzisz kilka niezapomnianych dni...

Wycieczki i opiekunowie

Wycieczki fakultatywne
Są to rozmaite propozycje wycieczek bogą to być: rejsy, wycieczki autokarem, piesze itp. do najciekawszych miejsc i miejscowości w swojej okolicy. Są to imprezy odpłatne, a ich cenę ustala agencja. Wycieczki obsługiwane są przez pilotów posługujących się miejscowym językiem i językiem angielskim, niemieckim.

Pilot - pilot opiekuje się grupą i jest odpowiedzialny za techniczną realizację wyjazdu. Służy również pomocą i informacjami ogólnymi o danym miejscu.

Przewodnik - ma uprawnienia do oprowadzania po obiektach muzealnych (przewodnicy lokalni z reguły dodatkowo płatni), którzy najlepiej znają swoje miasta i przeszli odpowiednie szkolenia.

Rezydent - jest osobą znajdującą się w miejscu wyjazdu przez cały sezon i odpowiada za techniczną organizację pobytu, zakwaterowanie, transfery, spotkania organizacyjne oraz za pośrednictwo sprzedaży imprez fakultatywnych. Rezydent może być również pilotem. Rezydent nie musi być zameldowany w tym samym obiekcie co grupa turystów, którą się opiekuje. Kontakt z rezydentem będzie odbywał się podczas jego dyżurów w miejscu zakwaterowania turystów, a w sytuacjach awaryjnych pod podany przez niego nr telefonu.

Apartamenty i hotele

Kategoryzacja
Kategoryzacja hoteli nie jest pojęciem uniwersalnym - pomiędzy poszczególnymi kategoriami istnieją różnice w liczbie gwiazdek przyznawanych hotelom za określony standard (ta sama liczba gwiazdek nie zawsze odpowiada takiemu samemu standardowi w różnych miejscach na świecie). Z uwagi na ten fakt biura podróży stosują własną ocenę standardu hoteli.

Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan - Proste hotele i apartamenty o funkcjonalnych pokojach (zawsze z łazienkami) przeznaczone dla mniej wymagających Klientów;
Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan - Hotele lub apartamenty średniej klasy;
Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan - Hotele lub apartamenty o dobrym standardzie usług i zakwaterowaniu;
Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan Biuro Podróży Lexan - Hotele lub apartamenty o wysokim standardzie, spełniające wymagania najbardziej wymagających klientów.

Doba hotelowa
We wszystkich hotelach i apartamentach kończy się o godz. 10:00, a rozpoczyna się w godz. 14:00-15:00. W przypadku późnych wylotów, bez względu na godzinę zakwaterowania należy opuścić pokoje o godzinie 10:00 w dniu wyjazdu. W przypadku wylotów nocnych Goście kwaterowani są po przybyciu do hotelu - co oznacza, że doba hotelowa jest liczona od godz. 14-15 dnia poprzedzającego wylot. Analogicznie w przypadku nocnych powrotów do kraju.

Przedłużenie pobytu
Jeśli są dostępne wolne miejsca istnieje możliwość przedłużenia doby hotelowej za dodatkową opłatą.

Dostawka
Dodatkowe miejsce do spania dla osoby dostawiane w postaci tapczanu, rozkładanego fotela lub składanego łóżka.

Klasyfikacja pokoi
Pokój dwuosobowy (DBL) - standardowy pokój hotelowy dla dwóch osób dorosłych. Posiada łóżko małżeńskie lub 2 pojedyncze łóżka.
Pokój jednoosobowy (SGL) - w hotelach liczba pokoi jednoosobowych jest ograniczona. Często jest to standardowy pokój dwuosobowy do pojedynczego wykorzystania. Wielkość wyposażenia i usytuowanie nie zawsze są takie same jak w pokojach dwuosobowych.
Pokój dwuosobowy z dostawką (DBL+EXB lub DBL+CHD) - jest to standardowy pokój dwuosobowy z dostawką dla osoby dorosłej lub dziecka. Dostawka to tapczan, rozkładany fotel lub składane łóżko. Przestrzeń pokoju może być ograniczona.
Pokój dwuosobowy z dwiema dostawkami (DBL+EXB+CHD lub DBL+2CHD) - jest to standardowy pokój dwuosobowy z dwiema dostawkami. Druga dostawka jest możliwa jedynie dla dziecka nie ma możliwości zakwaterowania 4 osób w jednym pokoju standardowym. Dostawka to tapczan, rozkładany fotel lub składane łóżko. Przestrzeń pokoju może być znacznie ograniczona.

Wyżywienie

Posiłki
W większości przypadków śniadania przygotowywane są w postaci szweckiego stołu. Pozostałe posiłki mogą być również serwowane w a'la carte lub w postaci gotowych zestawów. Napoje do posiłków są zazwyczaj dodatkowo płatne na miejscu. Przy małej frekwencji, bufet może być zastąpiony wyborem menu. W większości hoteli podczas kolacji wymagany jest odpowiedni strój np. długie spodnie dla panów. Jedzenie nie może być wynoszone z restauracji lub bufetu w celu późniejszej konsumpcji.


- Bed & Breakfast (BB) - śniadanie w formie bufetu.
- Half Bard (HB) - śniadania i kolacje w formie bufetu.
- Full Bard (FB) - śniadania, obiad i kolacja w formie bufetu.
- All Inclusive (AI) - śniadanie, obiad i kolacja w formie bufetu, lokalne napoje alkoholowe i bezalkoholowe, często również podwieczorek lub przekąski pomiędzy posiłkami. Niektóre hotele oferują bezpłatnie dodatkowe usługi np.: animacje sportowe, saunę, siłownię i inne. Należy zwrócić uwagę, że opcja All Inclusive jest zróżnicowana w zależności od standardu hotelu, godzin działania oraz usług dodatkowych.
W większości hoteli system All Inclusive nie zawiera: napoi importowanych, soków ze świeżych owoców, lodów, kawy po turecku, cappuccino, espresso oraz napoi serwowanych w butelkach.

Dokumenty

Paszport
Przy wyjeździe do większości krajów wymagane jest aby paszport był ważny minimum 1 rok od daty przylotu, niektóre kraje mogą wymagać dłuższego okresu ważności. Paszport nie powinien być zniszczony, a zdjęcie w nim musi przypominać właściciela. Paszport należy bezwzględnie strzec, w hotelach można go zostawić wyłącznie w hotelowych sejfach.

Wizy
Wiele państw wymaga wiz dla obywateli polskich. W niektórych przypadkach wizy są wydawane na lotniskach. Biura podróży często pośredniczą w wydawaniu wiz po dostarczeniu w odpowiednim czasie i po wypełnieniu formularza wizowego.

Zgubienie dokumentów
Uczestnik imprez w związku z kradzieżą lub zagubieniem paszportu lub innych dokumentów niezbędnych do powrotu do kraju jest zobowiązany poinformować miejscowego przedstawiciela biura, który udzieli wszystkich niezbędnych informacji i pomocy oraz zgłosić się do najbliższego konsulatu lub ambasady RP na terytorium kraju pobytu. Urzędnicy konsularni RP zobowiązani są do udzielanie wszelkiej pomocy (łącznie z pomocą finansową i prawną) wszystkim obywatel RP - w przypadku braku polskiej placówki taką rolę pełnią placówki państw Unii Europejskiej.

Voucher
Jest to skierowanie otrzymywane przez Państwa w przypadku dojazdu własnego. Wprzypadku grup zorganizowanych (z przejazdem wliczonym w cenę biletu) obowiązują vouchery grupowe.

Wizy i paszporty przy wyjeździe za pośrednictwem PBP Orbis
Większość wymaganych wiz załatwiana jest za pośrednictwem PBP Orbis, a ich koszt należy uiścić przy wpłacie zaliczki. Nie dotyczy to wiz opłacanych na lotnisku po przylocie, a także opłat wyjazdowych i lotniskowych. Szczegóły w BP LEXAN. Jeżeli uczestnik nie posiada polskiego paszportu, prosimy o poinformowanie o tym fakcie w momencie podpisywania umowy, gdyż w przypadku cudzoziemców proces uzyskania i ceny wiz mogą być inne niż podane w cenniku.

Bezpieczeństwo i zdrowie

Bezpieczeństwo
Nie wszystkie kraje są jednakowo bezpieczne dla turystów. Podczas wycieczek objazdowych należy wykorzystywać wiedzę pilota, podczas wyjazdów indywidualnych samodzielnie dowiedzieć się podstawowych faktów na temat bezpieczeństwa.

Zagrożenie dla każdego podróżnego mogą stanowić choroby, bandytyzm, terroryzm, wypadki samochodowe. Podczas kąpieli morskich nie wolno odpływać daleko od brzegu, gdyż zdarzają się silne, wynoszące daleko od brzegu prądy. Na rafie koralowej nie należy niczego dotykać, po dnie morskim najlepiej chodzić w specjalnych sandałach lub w zwykłych gumowych trampkach.

Zdrowie
W większości proponowanych krajów przez biura podróży panują bardzo dobre lub zadowalające warunki sanitarne. Niektóre z tych krajów posiadają znacznie lepszą opiekę medyczną od polskiej. W wielu większych hotelach całodobowo dyżuruje lekarz. Jednak pewne rejony wymagają ostrożności, np. unikanie surowej wody, nie obranych owoców, świeżych warzyw, unikania komarów lub ochrony przed silnym słońcem.

Teoretyczne ryzyko zachorowania na przenoszone przez komary malarię, która w niektórych przypadkach może być groźna, istnieje w takich miejscach jak np. Amazonia, Kenia, Tanzania, Madagaskar, Nowa Gwinea, Birma, Sri Lanka. Należy skonsultować się z lekarzem lub lokalnym sanepidem na temat zażywania środków antymalarycznych lub szczepień, co nie znaczy, że nie należy zaszczepić się np. przeciw żółtej febrze, tężcowi lub żółtaczce.

Na wszystkie wyjazdy należy zabrać ze sobą małą apteczkę z lekarstwami, w której znajdzie się m.in. środek przeciw biegunce, aspiryna, antybiotyk, środek przeciwbólowy i nasercowy.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji zawarliśmy w polityce cookies.

Zatwierdź